Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.06.2012 15:17 - 4-те ПОКОЛЕНИЯ дейности и програми за Превенция на Насилието сред подрастващите в Училище и Живота
Автор: uchilishtnonasilie Категория: Други   
Прочетен: 2462 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 15.06.2012 20:39



 

4-те ПОКОЛЕНИЯ Дейности и Програми
 

за Превенция на НАСИЛИЕТО сред Подрастващите в Училище и Живота

 

Кратко въведение


Панайот Рандев, Институт Ре-Генезис, София, 2011 г.

   

Предлаганата от нас система за мониторинг и превенция на насилието значително се отличава от всички подобни дейности  и проекти, които се осъществяват у нас през последните години.  
  

Не малка част от тях, макар да се правят с добро сърце и с немалки усилия, а понякога и ресурси, всъщност са доста аматьорски от професионална и програмна гледна точка и от тях не може да се очаква някаква по-сериозна ефективност и устойчивост във времето. Тук спадат голяма част от инициативите и дейностите извършвани в училищата, които са насочени по-скоро към осъзнаване на проблемите свързани с насилието в училище, отколкото неговото успешно решаване, както и не малка част от програмите на училищните и местните комисии за БППМН, които изглеждат не лошо на хартия, но, за съжаление, поставят акцента върху не особено ефективни административни дейности и доста традиционни форми за работа с учениците. Ние ги наричаме програми от нулево поколение. 

 

Тук-там, предимно по проекти финансирани от чужбина, има по-професионално направени програ-ми, които, обаче, имат няколко недостатъка – обикновено обхващат много малък брой (най-често  десетки) деца и подрастващи от доста специфични екстремни целеви групи, които са жертви на физическо и сексуално насилие предимно в къщи, прилагат доста тесен професионален модел (напр. индивидуално консултиране и психотерапия и то в рамките на инсайт-базиран терапевтичен подход, или се основават предимно на модела „защитено жилище” и др. под.) и, по правило, нямат детайлно и прецизно направено проучване на своите ефекти върху целевата си група. Ние ги наричаме програми от първо поколение. 

 

Практически единствената програма, които се основава на доказала се конкретна моделна чуждестранна програма, която се внедрява като демонстрационен проект у нас е норвежката програма „Анти-булинг” на Дан Олвеус, която в България вървеше под името „Училище без насилие” през периода 2007-2010 г. с ученици от 5-7 клас в 8 училища в София и Ловеч (за нейните плюсове и някои минуси -  вижте в нашия сайт - тук). Този тип проекти наричаме програми от второ  поколение. 

 

Това, което ние предлагаме е основана на социо-екологичния подход наша комбинация от голям брой доказано най-добрите (по експертната оценка на 7 независими една от друга оценяваши организации) чужди програми, които по механизма на „Рубик куб” ние адаптираме към специфичните характерис-тики и нужди на конкретното училище. Така се стига до програми от трето поколение (ако са общо-училищни) или четвърто поколение (ако са общински), които са без аналог у нас. Тези програми са синтез на модерните и пост-модерните подходи. Те се характеризират с няколко свои важни отличителни характеристики, които липсват при първите три поколения инициативи, проекти и програми:

 

1) те се основават на доказателства (evidence-based), че са ефективни и устойчиви;

2) те са много-компонентни,  много-равнищнимного-стъпкови;

3) те са теоретично базирани  и  емпирично валидирани;

4) те се основават предимно на социално-екологичния подход към насилието и превенцията;

5) те  обхващат голям брой или всички ученици от дадено училище или район;

6) те са компютърно-базирани  като обработка, база данни и анализ.

 

 

В рамките на нашия втори семинар ние предлагаме обзор на доказани като ефективни чуждестранни програми за превенция и корекция на насилието в училище, които се отнасят до шестте посочени по-горе отличителни характеристики, както и практическо занятие по изработване на прототипна програма за превенция на насилието.


Въпреки, че според нас е добре да се включите в цялостната ни програма и да внедрите в училището си системата ни в пълен обем за да се постигне по-голяма ефективност и устойчивост на работата ви по превенция на насилието в училище, има възможност да участвате и само в отделен наш семинар или модул, според вашите интереси и възможности.





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: uchilishtnonasilie
Категория: Други
Прочетен: 48703
Постинги: 8
Коментари: 2
Гласове: 5
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930