Прочетен: 2710 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.06.2012 14:30
УЧИЛИЩНОТО НАСИЛИЕ и ТОРМОЗ:
от Традиционни през Модерни към Пост-Модерни подходи
Част 2-ра
Панайот Рандев
III. ИНТЕРВЕНЦИИ, ПРЕВЕНЦИИ и РОЛИ в 3-те ПОДХОДА
Ако в предишния раздел се спрях на основните характеристики на 3-те подхода, и в частност, тяхното отношение към изследването на насилието в училище, то в настоящия раздел ще се спра по-подробно на тяхната връзка и последствия спрямо възможните интервенции, превенции и роли, и по-конкретно: Основен Обект на въздействие; Основен Подход към въздействието; Основна Насока на интервенциите; Водеща Инстанция за въздействие и Ролята на психолога/пед.съветник.
3.1. Основен ОБЕКТ на Въздействие.
· В рамките на традиционния подход това са предимно жертвите на насилието/тормоза;
· при модерния подход това освен жертвите са и насилниците,
· а при постмодерния подход това са първо връстниците-наблюдатели, след това насилниците-жертви и насилниците и на трето място – жертвите.
3.2. Основен ПОДХОД при Въздействията.
· При традиционният подход това са правно-административните и медицински (в т.ч. и клинико-психологичните) интервенции;
· при модерния подход това са консултирането (или психотерапия) и различните обучения;
· а при постмодерния подход са, първо, общоучилищни и общностни организационни интервенции, второ, създаване и внедряване на мрежа от подкрепящи връстници, и трето, тренинги за социални умения.
3.3. Основна НАСОКА на Интервенциите.
· При традиционния подход това е минимизиране на негативното поведение, което обикновено се постига с различни негативни санкции и наказания, от типа на т.н. „нулева толерантност”;
· при модерния подход акцентът е върху комбинация и баланс на негативни санкции и позитивни стимули насочени към обучение и хобита, напр. тренинг за повишаване на емоционалната интелигентност,
· а при постмодерния подход това е създаване и максимизиране на общоучилищен и общностен позитивен климат (от типа Win-Win и т.н., в модела на Съвета на Европа подход към превенция на насилието, „конвивенция”) и разнообразни позитивни алтернативи.
3.4. Водеща ИНСТАНЦИЯ на Въздействие.
· При традиционният подход това са външни за училището институции и експерти;
· при модерния подход – са вътрешни за училището възрастни експерти, като психолог/пед.съветник, обучени класни, учители, директори;
· а при постмодерния подход - това са, от една страна, мрежа от вътрешни и външни подпомагащи връстници, а от друга страна – училищна инфраструктура и система от вътрешни услуги и експерти.
3.5. Ролята на ПСИХОЛОГА/Пед.Съветник.
· При традиционния подход, на психолога/пед.съветник се гледа като на „сервизен работник”, който има за задача да „поправя” „развалени” /като поведение, взаимоотношения и личност/ ученици;
· при модерния подход – тяхната роля е основно на консултант и обучител,
· а при постмодерния подход – основните роли са, от една страна, на организатор и координатор на училищната мрежа от подпомагащи връстници и експерти, от друга страна, на обучител, а в отделни случаи и на консултант/съветник.
IV. БЪДЕЩО РАЗВИТИЕ на 3-те Поколения
4.1. В СВЕТОВЕН мащаб. Според мен, през следващите няколко години тенденциите ще са следните:
По отношения на общите тенденции:
· Традиционния подход, който е индивидо-центриран - след 2015 г. и особено до 2020 г.- на практика ще изчезне;
· Модерният подход, който е групово-центриран ще стане доминиращ и ще е стандартния начин да се изследва и управлява насилието в училище;
· Що се отнася до постмодерния подход, който е динамичен и социо-екологичен, ако в следващите няколко години съставящите го направления се преплетат и обединят, то има не малки шансове след 2020 г. той да стане водещия подход.
По отношение на по-конкретните тенденции:
· След включването на традиционният подход в рамките на модерния, в него ще се развият няколко поднаправления: стандартна обща система и класификация на структурните конфигураци между разлните страни на насилието в училище; Интегрирането на модерни школи като напр. моделът CAPS на У. Мичел, който дава възможност да се прави поведенчески профил за проявяването на дадена личностна черта в спектър от ситуации;
· Разработването, популяризирането и овладяването от повече психолози на методи за моделиране на спектър от поведения като динамични системи;
· Същото по отношение на устойчиви атрактори на патерни на взаимодействие от арсенала на теория и топология на хаоса и редица други. Тук особен интерес представ- лява възможността да се използват атракторите като модели на различните типове и режими на личностно, междуличностно, групово и организационно функциониране – от максимално ригидно през по-пластично към адаптивно и творческо;
· Значително ще се ограничат интервенционните подходи базирани на негативни санкции (наказания) и позитивният подход, основаващ се на създаване и стимулиране на позитивен климат и позитивни алтернативи ще стане доминиращият начин за справяне с насилието;
· Ще се осъществи постепенен преход от интервенционни програми, основани на традиционния тип (като напр. програмата „Анти-Булинг” на Д.Олвеус, известна у нас като „Училище без насилие”) към интервенционни програми от модерния тип (като напр. набиращата популярност финладска програма KiVa), които се основават не толкова на инциирани и движени от възрастните предимно организационни процедури насочени към насилниците и жертвите, колкото стимулиране на промяна в общия климат на училището, в който процес ключова роля играят връстниците, техните групи и общности;
· Масово в изследването и управлението на насилието в училище ще навлезе автоматизиран компютърен мониторинг и моделиране на свързаните с него процеси на индивидуално, диадно, групово, класно, випусково, училищно и общностно нива (напр. от типа на т.н. PBS - "Позитивна Поведенческа Подкрепа");
· Базираните на доказателства програми за превенция на насилието в училище ще станат масов и задължителен компонент на всички системи за управление на училищата, техните училищни политики, стандартни процедури и цялостна дейност.
4.2. В НАЦИОНАЛЕН мащаб У НАС. Според мен, през следващите няколко години тенденциите ще са следните:
По отношения на общите тенденции:
· Традиционния подход, постепенно ще отстъпва своите позиции до 2015 г., а до 2020 г. ще се влее в групово-центрирания модерен подход;
· Модерният подход, между 2015 и 2020 г. постепенно ще става водещ подход при изследване и управление на насилието в българските училища;
· Постмодерният подход, макар и бавно ще започне да става известен у нас и е вероятно към 2020 г. да има млади колеги, които ще го използват в своята работа.
По отношение на по-конкретните тенденции:
· Надявам се, при това не без моя помощ (всъщност стартирах този процес през 2011 г.) да се осъществи преход в близките 2-3 години от интуитивния през традиционния към модерния подходи, така че към 2015 г. интуитивният подход да е на изчезване (за съжаление, у нас се движим с поне четвърт век закъснение от световните процеси и подходи);
· Надявам се, също с моя помощ, все повече колеги – училищни психолози/пед. съветници и образователни администратори да осъзнават нуждата и да започнат да прилагат емпирично и теоретично базирани на доказателства програми за превенция на насилието в училище от традиционен и модерен тип;
· Надявам се, първо изследователите, а след това и вузовските преподаватели и техните студенти по психология, педагогика, социология, медицина да надскочат традиционния, индивидуално базиран подход към насилието и да се насочат, овладеят и популяризират модерния, групово- и социалнопсихологически базираният подход;
· Вярвам, че в недалечно бъдеще, напр. до 2015 г. ще се появят първите изследователи, навярно млади психолози, които ще започнат да се интересуват и овладяват отделни методи и подходи от третия, постмодерния подход, базиран на разбиране и моделиране на динамичните човешки системи в социо-екологичен контекст, така че към 2020 г. да имаме първите успешни изследвания, модели, а защо не и школа в тази област;
· Последното ще изисква у нас психолозите не само в областта на насилието, а в каквато и да е изследователска и практическа област на психологията да овла-деят поня някои от качествените и количествените методи използвани за проучване и моделиране на нелинейните динамични системи, както и за анализ на социалните мрежи и сложни социални екологии. Без това е невъзможно да се овладее, изследва и приложи в практиката доминиращият в съвременните точни науки подход базиращ се на самоорганизацията на системите.
V. ОБОБЩЕНИЕ
Възможно е някои от читателите, които са очаквали повече житейска и емпирична конкретика, факти, резултати, изводи и други подобни да останат малко разочаровани. Трябва, обаче, веднага да ги успокоим. Имаме от всички тези неща, при това в особено големи размери и в рамките на нашите семинари предоставяме част от тях на участниците, а тези, които са проявили интерес и желание сме снабдявали със стотици мегабайти материали на различни езици и в различни формати.
Още веднъж подчертавам, че целта на настоящия материал, както вече отбелязах във въведението, е методологична, а не изследователска (емпирична или теоретична), практическа или някаква друга. Затова, понякога е по-важно не толкова да се взираме с лупа в детайлите, да се захласваме по някакъв конкретен аспект или случай, а да направим крачка-две назад, встрани или нагоре, за да можем да погледнем по на едро на нещата, да ги видим в цялост и в развитие, за да можем, на тази основа, да направим не една, а поне 5-10 крачки напред, при това в правилната посока. Имено това е целта на настоящия материал.
Това наше усилие не е самоцелно, някаква интелектуална прищявка на кабинетен учен. То се основава на нашето ясно впечатление, натрупано по време на семинарите ни срещи с няколко стотин колеги от десетки селища на страната, че като цяло колегията се намира в интуитивния, до-научния, стадий на осмисляне на комплексния феномен „училищно насилие” и че, ако желаем да сме ефективни в работата си по неговата превенция и управление, се налага да правим не „миши стъпки” в някаква посока, а „великански крачки” в правилната посока, за да можем в рамките примерно на едно десетилетие да достигнем средното международно ниво в тази важна практическа област на образованието и живота на подрастващите. В противен случай, ако следваме бавния еволюционен, постъпков, „миши” ход, и след няколко десетилетия не само няма да сме в крак с времето, но безвъзвратно ще сме изостанали и дори изхвърлени от него.
Изхождайки от гореказаното, целта на настоящето изложение е двуяка.
От една страна, да обърне внимание, и да стимулира прехода на колегите от практиката от доминиращият в момента интуитивен, до-научен, аматьорски подход към училищното насилие и да покаже, че в съвременната наука и практика е натрупан огромен емпиричен и теоретичен опит и материал, който следва и трябва да се използва за прехода към базиран на доказателства научен подход (независимо от кой от трите описани по-горе поколения),ако желаем да сме в крак с времето, в което живеем и да сме ефективни в своите усилия да управляваме насилието в училище, а не само да се притесняваме или да говорим за него помежду си или на вътрешни и извънучилищни форуми .
От друга страна, да покаже принципиалната недостатъчно на традиционния, индивидуално-центриран подход, който доминира сред професионалните психолози и педагози у нас, и да стимулира прехода към модерния, групово- и социалнопсихологично-центриран подход. Това би разширило значително хоризонта и дълбочината на изследванията и практическите им действия и би ги доближило до реалните явления и определящите ги фактори и механизми, които се случват в днешните български училища.
Освен тези две основни задачи, аз си поставям и трета, по-дългосрочна задача, а именно да катализирам сред българската професионална общност в областта най-вече на психологията, интерес към популярната от повече от четвърт век и ставаща доминиращата през 21 век в точните науки общонаучна парадигма, известна под няколко различни имена като синергетика, нелинейни динамични системи, самоорганизация, втора кибернетика, теория на хаоса и др.. Всъщност, през далечната 1983 г. бях първият учен у нас, който инициира и осъществи първото в България обсъждане на тази парадигма в тогавашния И-т по философия на БАН и, макар и с известни прекъсвания, пристрастията ми към този общонаучен подход и приложенията му в науките за човека не са спирали. За съжаление, това беше едно доста самотно занимание, защото моите колеги, както от И-та по психология на БАН, в който работех тогава, така и от другите психологични звена и общности не познаваха, а и в момента не познават този подход, който, всъщ-ност, е значително по-адекватен на психологичните реалности, които по своята същност са организмични, синергични, нелинейни, динамични, а не атомарни, линейни, статични, с каквито методи и подходи все още се подхожда масово у нас към тях, при това и във водещите академични и практически организации. Надявам се, че в близките години нещата, макар и бавно ще се променят и тази относително нова общонаучна и практическа парадигма ще стане популярна, ако не сред всички, то поне сред някои по-млади и търсещи промяна и развитие колеги. Но това е една дълга и друга тема, която, макар и много важна, излиза извън обсега на настоящото изложение. В недалечно бъдеще се надявам в друго място и време да се върна към нея и да я продължа.
В заключение, бих искал още веднъж да изразя и подчертая моята позиция, че възгледът, който широко е разпространен у нас, че не трябва да прескачаме етапи в развитието на психологията (този възглед се споделя, за съжаление, не само от колеги-психолози, предимно от т.н. истеблишмент, но и от колеги в експертни и управленски позиции в държавните ведомства, напр. миналата година го чух от устата на експертката отговаряща за педагогически съветници в МОМН) е дълбоко неадекватен и, на практика, той спира ускореното развитие на българската психология, която и без това е изостанала с десетилетия от световната. Тази позиция, освен, че е капитулантска, бюрократич-на, и в крайна сметка е мързелива, е и безотговорна спрямо по-младите колеги-психолози, както и спрямо настоящите и бъдещите ползватели на разнообразни психологически услуги.
Ако следваме този неадекватен съвет и позиция, ако използваме езика и метафората на комуникационните и компютърните технологии, при отсъствие или неизползване на компютри и мобилни телефони, би трябвало да учим учениците и колегите си първо на морзовата азбука, след това на работа с радиолампи, после с транзистори, след това с интегрални схеми, както и още редица години на компютрите от 1, 2, 3, 4, и т.н. поколения, и накрая, някъде след четвърт век да стигнем до днешните дву- и четири-ядрени процесори, iPad-и и смартфони, които тогава, вече ще са музейна ценност. Лично аз не бих искал да съм музеен работник и историк на психологията и предпочитам да съм в авангарда на съвременната наука и практика, където и по света тя да се прави или прилага и ще полагам усилия този процес мнократно да се ускори и в България, защото изоставането, както от нуждите на практиката, така и от добрите световни подходи и модели в областта на психологията е придобило такива размери, че е безотговорно и неморално да не правим ефективни усилия за да го преодолеем в обозримо бъдеще.
VI. КАКВИ СА СЛЕДВАЩИТЕ СТЪПКИ ?
Желаещите да продължат по-нататък „пътуването” в областта на изучаването и управлението на насилието в училище могат да ползват три „маршрута” за това, като аз бих могъл да играя ролята на гид в това ваше пътуване.
Кои са тези три „маршрута” ? Те са според вашите интереси и възможности:
6.1. МАРШРУТ 1: Искате да го направите сам/а следвайки принципа „И сам войнът е войн”, имайки за това различни мотиви, като напр.:
- вие сте студент или докторант по психология, педагогика или друга сродна специал-ност и искате да направите курсова работа, магистърска работа или докторска дисертация;
- вие сте колега училищен психолог или педагогически съветник и искате да направите нещо във вашето училище свързано с насилието, агресията и тормоза сред учениите;
- вие сте директор на училище, друг образователен ръководител или учител и също искате да направите нещо за превенция и контрол на насилието в училище;
Каквито и да са мотивите ви, общото при този маршрут е, че бихте искали сам/а да го извървите, имайки своите съображения за това, като не желаетe да влизате в някакви други схеми, в частност, заедно с други колеги или различни обучителни събития или национална мрежа за обмен на данни.
В този случай просто се свържете с нас на посочените в края на този материал наши коорди-нати и ще обсъдим всички възможности да си бъдем взаимно полезни.
6.2. МАРШРУТ 2: Искате да участвате в наши обучителни събития, напр. семинари, като за това има няколко опции по отношение на мястото и формата.
По отношение на мястото, възможностите са:
- семинар във вашето училище или организация, заедно с други ваши колеги от него;
- семинар във вашия град заедно с други професионалисти от града и областта ви;
- семинар в нашия офис в София заедно с други колеги от страната;
По отношение на формбта, възможностите са:
- единичен въвеждащ в проблематиката семинар (обикновенно 1-дневен);
- специализиран семинар, напр. за методики за мониторинг и оценяване на насилието
или за общоучилищна програма за превенция на насилието (обикновено 2-дневен);
- семинари имащи за тема различни тренинги по няколко групи социални умения
(според броя социални умения – между 2 и 6 дни общо или в две или три части);
- семинар по заявена от вашето училище конкретна тема (1- или 2-дневен);
- цялостна обучителна програма в областта на оценяване и превенция на насилието;
За повече подробности се свържете с нас.
6.2. МАРШРУТ 3: Искате да се възползвате от цялостната ни програма.
Тя има общоучилищен характер и включва 5 основни компонента:
1) Пакет от методики за оценка и мониторинг на насилието в училище;
2) Организационна матрица за общоучилищна програма за превенция на насилието;
3) Обучителни семинари за представители на училището:
- за директора и ръководния екип – управление на промяната
- за класни и учители за управление на дисциплина в класа
- за педагогическми съветници - тренинги за ключови социални умения
4) Текущо консултиране и подпомагане на всички участници;
5) Пряко съдействие на училището за поетапното внедряване на елементите от
организационната матрица на програмата ни (между 10 и 18, по ваш избор)
В бъдеще планиране и създаването и внедряването на 6-ти компонент – обучителни модули за учениците от различните класове.
Има няколко организационни форми за внедряване на цялостната ни програма:
- поетапно внедряване на отделните компоненти на програмата;
- сключване на абоаментен договор с нас за цялостно подпомагане на внедряванто на програмата;
- комбиниране на внедряването на нашата програма с други осъществявани от вас и училището ви проекти и програми.
За повече подробности се свържете с нас
Който от „маршрутите” да изберете – аз и моите колеги от Институт Ре-Генезис и фондация „Човек Плюс” сме готови да ви съдействаме и да ви партнираме, по начин и форма, които да съответстват на вашите нужди и възможности.
Нашите координати са:
адрес: 1000 София, ул. „Цар Шишман” 5, вх. Б, ет. 1
стац. тел.: (02) 9899025; (02) 9898945;
моб.тел.: 0876422652 (Вивател); 0897981299 (Глобул)
е-мейл: re_genesis@abv.bg, ppo.bg.org@abv.bg;
скайп: institut_re-genesis или panayot_ar
сайт: www.ppo.bg.org или http://re
Занятие с елементи на тренинг - "Ра...
Унищожиха джендър билборд във Варна (СНИ...